måndag; sexualitet

Det är lite mörker. Och tystnad. Om man bortser från Anna Ternheim som sjunger lite i bakgrunden.
Jag har tänkt. Igen.

Jag har länge haft min teori om att alla människor, alla djur, alla varelser, att alla innerst inne är bisexuella. Och jag vet att jag delar den teorin med många i min omgängeskrets. Och igår, så kom jag fram till en slutsats.
Kärlek är inte samma sak som att vara attraherad av någon. Det är vi överens om, eller hur? Och nu tar jag allting från början.
     Alla människor är bisexuella. För allt det där handlar ju om vilket kön man faller för. Så om alla är bisexuella så kan ju alla bli kär i vem som helst, i princip. För visst är det personligheten man faller för, inte könet? Frågan är bara vad man attraheras av. Kärlek kan ju inte begränsas egentligen. Jag har en kompis, som har en kompis. Han säger att han är homosexuell. Och vet ni. Han har flickvän just nu. Alltså stoppade inte hans läggning honom från att bli kär.
    Allt det här kanske folk ser som självklart. Men jag kom på det nu. Alla är bisexuella. Frågan är vad man attraheras av.

Har jag rätt?

Kommentarer
Postat av: Patrik

Det låter faktiskt ganska genomtänkt ^^

2010-01-04 @ 10:46:42
URL: http://patrikpetersson.blogspot.com
Postat av: Felix

Jag har själv funderat en del kring detta och håller i grunden med om dina funderingar kring alla människors bisexualitet, vilket de också finns statistiska belägg för då antalet icke heterosexuella ökar i takt med att samhället blir mer accepterande (troligtvis är det öppenheten som egentligen ökar, inte det faktiska antalet).



Du skiljer på attraktion och kärlek på ett sett som jag också gjort länge, fast jag har kommit fram till att dessa två ofta hänger ihop. När du faller för en person och kärlek utvecklas, på ett annat sätt an den kärlek du känner till familj, handlar det inte alls endast om personlighet, utan om hela personen, där utseendet är en del av helheten.

Jag tror heller inte att alla ÄR bisexuella idag, men jag tror att alla föds bisexuella. Samhället är idag inte helt öppet och detta påverkar människor under deras uppväxt, men detta är som sagt något som ändras med tiden.



Det är säkert bra att filosofera kring detta, men är det så viktigt? Var den du är och skit i normer kring genus samt låt andra leva på sitt sätt, det är väl det som för samhällets öppenhet framåt.

2010-01-04 @ 11:21:40
URL: http://kritisk.bloggplatsen.se
Postat av: Emma

Jag håller fullständigt med dig. Har tänkt på samma sak och kommit fram till samma slutsats så jag är helt överrens med dig om det.

2010-01-04 @ 11:26:57
URL: http://ynklig.blogg.se/
Postat av: gry

men de e inte personligheten man faller för det är en doft, men inte så att vi känner en lukt som typ parfym, de handlar om kemi helt änkelt inte personlighet.de e vetenkap

sjä´lv har jag svårt att se mig som bi, för bi o homo o hetro har just med vad man ATTRAHERAS av o ´jag attraheras inte av tjejer.

men ingen kan igentligen säga JAG E BI osv som fjortonåring. för vi är inte fullt utväcklade, så de vet vi inte än.

men Bi homo o hetro har faktiskt med vad man ATTRAHERAS av att göra inte vem man blir kär i som ni säger. din kompis kompis vet nog inte vad han är än.

jo detta e mina tankar haha jag förväntar mig inte att ni skall hålla med mig

2010-01-04 @ 11:36:38
URL: http://litensol.devote.se
Postat av: gry

enkelt*

2010-01-04 @ 11:39:34
URL: http://litensol.devote.se
Postat av: Alma

det här tänkte jag på för nått år sen men jag kom fram till mitt svar då. minns det inte nu men jag håller nog med dej till viss del.

jus nu tänker jag mkt på livets mening, framtiden, jordens undergång och vad som egentligen spelar någon roll i livet. alla dom här tankarna går alltid ihop på något sätt med! jag menar om jag tänker på en grej så slutar det alltid med att jag tänker på det andra med.

nu blev det sådär långt med som jag inte ville at det skulle bli... jaja, vi syns imorgon! puss

2010-01-04 @ 12:56:21
URL: http://flygandepingvin.blogspot.com
Postat av: Emma

Ja, precis så. Precis så! Jag sitter och tänker i samma banor, och så skriver du ner det. Bra Oskar!

Du har verkligen rätt. Alla är bisexuella,

det måste vara så. Eller?

Man kan inte bli kär i ett kön,

man blir snarare kär i personen.

Senså kanske killar, eller tjejer faller en på smaken, och man kanske bara blivit förälskad i killar, för tjejen aldrig dykt upp.



(ojojoj, mina tankar skrevs ner, så det blev lite rörigt. förlåt!)

2010-01-04 @ 15:22:42
URL: http://organig.blogspot.com
Postat av: Fröken Svår

Du har rätt. Jag tror att man använder homo, bi och hetro för att stoppa in folk i fack. Jag kallar mig själv bisexuell, för att jag känner att som du säger att jag kan blir kär i vem som hellst. Jag har rättaresagt blivit kär i personer av båda könen.

2010-01-04 @ 17:20:11
URL: http://damnimwriting.blogg.se/
Postat av: julia

jag har alltid haft precis samma teori. Även om jaf anser mig själv som hetero behöver det ju inte betyda att jag inte kan bli kär i en helt underbar flicka <:

2010-01-04 @ 19:12:07
Postat av: Nathalie brandborg

ja håller med, det är personlighet mm som man faller för

2010-01-04 @ 23:28:27
Postat av: Laura

Mycket värd tankeställare :) Jag skulle nog hålla med dig om att alla är bisexuella i grunden.. men jag hängde inte riktigt med i attraktion/kärlek-resonemanget. Du konstaterar att man blir kär i personen, och sen pratar du om att det handlar om vem man attraheras av. Killen du har som exempel... vad är han exempel på egentligen? för jag tänker mig att du menar ungefär att han är homosexuell, alltså attraherad av killar, men ändå tillsammans med sin flickvän som han är kär i? För mig hänger kärlek alltid ihop med attraktion och det vore väl knasigt om de inte var attraherade av varandra?



Jag attraheras av båda könen, i verkliga livet mer av killar, men har aldrig utvecklat kärlek till en tjej. Så jag vet inte riktigt vad jag är.

2010-01-04 @ 23:47:23
URL: http://pussetiv.blogg.se/adjektiv
Postat av: Laura

förlåt att jag skriver värsta böckerna i ditt kommentarsfält varje gång. glömde till och med säga det som jag egentligen skulle säga - tack så mycket för alla fina kommentarer i min blogg!

2010-01-04 @ 23:48:14
URL: http://pussetiv.blogg.se/adjektiv
Postat av: Johannes Döparen

Gud skapade oss likgiltiga han sa att vi skulle älska varandra och ta hand om varandra...

2010-01-05 @ 02:32:55
Postat av: <3

Jag instämmer! Du har helt rätt!

2010-01-05 @ 19:54:44
Postat av: sofia

jag håller verkligen med. jag har försökt ta den här med min vän men hon säger 'jag är INTE nisexuell , det vet jag!' men jag tror inte det, för jag tror precis som du !

Postat av: Elsa

Tycker du har lika rätt som alltid :)

2010-01-06 @ 15:09:42
URL: http://fourofour.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du skriver sjukt bra,

jag gillar ditt sätt att tänka.

2010-01-07 @ 11:22:26
URL: http://sarasjolin.bloggplatsen.se/
Postat av: gry

hm de e bara jag som tkr som... jag lr så vågar dom som tkr de inte kommentera bara men BI oHETRO o HOMO har med vad man ATTRAHERAS AV ATTGÖRA!!! de e så enkelt jag attraheras inte av flcikor, jag e hetro . skulle jag attraheras av tjejer också vore ja bi. men folk andvänder bi för att vara annorlunda o sticka ut (tro mig) men saken e den. vi är inte gammla nog att veta än vi är inte färdig utväcklade o bla bla bla. gud jag låter så vetenskaplig o tråkig men de e ju så de är o de e så jag tror. vore trevligt med ett svar för argument i mot o för mig vore intresanta att höra. jag vet dock många som håller med mig, å nu många som inte gör det. c:

2010-01-14 @ 22:58:41
URL: http://litensol.devote.se
Postat av: Julia

Oskar. Jag vet inte om du någonsin kommer att läsa detta. Men om du gör det. Så vill jag att du ska veta, att jag tänker på exakt samma sätt. Jag började tänka på allt det här för ungefär ett år sedan. Och jag försökte förklara för en vän hur jag tänkte, men hon idiotförklarade mig. Sedan dess har jag inte vågat berätta för någon mer. Rädd för att bli idiotförklarad ännu en gång. Men när jag läser detta så... Alltså du är bara så jävla bäst Oskar. Och jag är väldigt nojig av mig så kan du höra av dig när du ser detta så är du snäll. <3

2010-09-10 @ 18:32:40
URL: http://synasutanattverka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback