shoo bre


Vi har läsläxa, till varje fredag. Vi ska läsa 60 minuter i veckan och skriva om den i vår läsjournal. Den här boken har jag valt, jag fick den i födelsedagspresent av mina kuzzar.
Ännu en mesig tonårsbok där nån berättar hur pisst livet är, men den här verkar faktiskt helt okej. Den landar nog tillochmed på gränsen ovanför bra. Problemet är att jag fattar inte språket.  Kan någon förstå vad orden len och gitt gör i slutet av en mening? Här får ni ett exempel:
"Tänk att träffa Pamela Andersson i centrum len!" och
"Va inte fittiga nu. Jalla, vi gitt." För jag fattar inte?


Det är vårtermin i nian och Elias och Oscar ser ljuset.
Men våren blir inte riktigt som någon av dem tänkt sig. Inte på långa vägar.
       Oscars arbete med skoltidningen och hans engagemang i elevrådet tar en tvär vändning när klassen får en ny svenskalärare, Kristina.
   För Elias  del börjar terminen bra. Men så får han ett erbjudande om lättjänade pengar som är alldeles för frestande för att tacka nej till. Och så har han åter gett sig in på den kriminella väg han lovat sig själv att lämna.
    Juan, Farid, Suzan, Shirin, Josef och Mojo är några av de vänner som finns där för Oscar och Elias när allt har gått åt helvete. När allt är lögner och svek.

Kommentarer
Postat av: hannah

"Tänk att träffa Pamela Andersson i centrum len!" det har ingen speciell betydelse , det är typ som "jaow" 8)



"Va inte fittiga nu. Jalla, vi gitt." Gittar= drar



:D

2009-10-21 @ 21:07:47
URL: http://hannahgezelius.blogg.se/
Postat av: nora

hahah vad gullig du är som inte förstår :DDD

men len betyder typ kompis :] rättar hannah

Och jalla=skynda.

2009-10-23 @ 17:12:25
Postat av: nora

-rättar hannah-*

2009-10-23 @ 17:13:01
URL: http://saveginnyweasley.blogg.se/
Postat av: Ruhani

Den boken vann jag i åttan, i en novelltävling i skolan. Fick den signerad av Douglas, det va han som delade ut priset. Själv har ja knappt börjat läsa boken än.



Men den är bra. :D

2009-10-27 @ 21:33:50
URL: http://ruhani.blogg.se/
Postat av: den är bra!

den e bra!

2009-11-01 @ 21:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback